• Půjčovna
  • Technika
  • Zahrada
  • Hutní materiály
  • Střecha
  • Vnitřní stavba
  • Hrubá stavba

Češi se zbláznili, staví jako o život, říká šéf PRO-DOMA

Česká dvojka v prodeji stavebnin, firma PRO-DOMA, SE, dovršila generační výměnu a zakladatel Josef Mařinec předal kormidlo synům Josefu a Janovi. Podle nich nyní lidé v panice nakupují do zásoby materiál, který ani nepotřebují.

Boom už ale končí

Josef Mařinec (70) patří k nestorům českého maloobchodu. V půli 80. let se stal vedoucím prodejny stavebnin v Českém Brodě. Po pádu socialismu obchod zprivatizoval a v následujících letech vybudoval druhého největšího tuzemského prodejce stavebních materiálů, společnost PRO-DOMA.

PRO-DOMA dnes zastřešuje 176 prodejen a zaměstnává přes 1 500 lidí. Koncem loňského roku, těsně po dovršení sedmdesátky, předal zakladatel rodinný byznys synům. „Dneska už jen vyhodnocuji, jaké mají výsledky,“ říká Mařinec, který opustil představenstvo a je dnes jediným členem dozorčí rady PRO-DOMA.

Podnik vedou Jan a Josef Mařincovi spolu s dlouholetým ředitelem Petrem Vaněrkou. Úplně volné ruce ale ani teď zřejmě nemají: „Říkám jim: dělejte to sami, ale já vám budu bránit, abyste to dělali špatně,“ přiznává senior. Josef ml. je specialista na provozní řízení, o dva roky mladší Jan, nový šéf představenstva, absolvoval finance a několik let strávil studiem v zahraničí.

Poptávková horečka

Zdražování, ochlazování hypotečního trhu, nedostatek některých materiálů ani obavy z války zatím podle Mařincových prodeje stavebnin nesrážejí. Naopak. Hlad je po všem, bez ohledu na cenový růst, který u většiny produktů pro stavbu dělá zatím v průměru 10 %.

Poptávku též posilují problémy s horší dostupností určitých typů zboží. A také strach z pokračující inflace. „Češi se zbláznili, vůbec neřeší rizika. Asi proto, že za covidu se jim ekonomicky vlastně nic moc nestalo,“ líčí ředitel PRO-DOMA Petr Vaněrka. „Jako by zapomněli na odpovědnost za budoucnost. Zatímco dřív se řešilo zdražení o dvě stovky na metr čtvereční pozemku, dnešní zdražení o tisícovku nikoho neodradí. Obávám se ale, že ta euforie pomalu končí,“ dodává.

Celý článek čtěte na Seznam Zprávy

Ceny zvedá i panika

Řada produktů při zvýšené poptávce prostě není, zavádějí se rezervační systémy, pokud možno s fixovanou cenou. To tlačí na další zdražování. „Roli hraje panika, které někteří výrobci rádi zneužívají,“ říká Vaněrka. Růst cen mnohdy neodpovídá vstupům či ceně práce, způsobují ho jen obavy z dostupnosti potřebných produktů.

V posledních týdnech nejvíc zdražuje fasádní polystyren a cihelné zdivo. Jejich ceny stouply víc než o čtvrtinu. Na objednané cihly se dnes čeká až tři měsíce, na polystyrenové desky dva měsíce. Podobné je to i se stavebním železem. Třeba tyčovinu dodavatelé zdražili během pár týdnů z 25 na 50 korun za kilogram.

Trh krize pročistí

„Krize se nebojíme, zatím jsme ve všech předchozích krizích zažívali právě ten nejrychlejší růst. Teď čekáme, že bude na trhu pokračovat konsolidace. Řada menších obchodníků zřejmě nepřežije, dnešní velcí hráči budou svůj podíl na trhu spíš zvyšovat,“ odhaduje Jan Mařinec.

Loni se PRO-DOMA dostalo k rekordním 13miliardovým tržbám a jeho zisk EBITDA překročil miliardovou hranici. Letos prodeje v důsledku cenového růstu i stavební horečky překročily tři miliardy už v prvním kvartále.

text: Zuzana Kubátová, zdroj: Seznam Zprávy / redakčně kráceno