PROČ LETOS ZDRAŽIL STAVEBNÍ MATERIÁL

Letošní prudký celosvětový růst cen většiny stavebních materiálů zaskočil všechny investory, kteří měli rozestavěné nebo naplánované stavební projekty. Aby své plány vůbec dokončili, museli oproti plánovaným předpokladům šáhnout ještě hlouběji kapsy. Platí to bohužel i pro Českou republiku.

Od počátku roku 2021 až dosud v Česku téměř třikrát zdražila stavební ocel (betonářská ocel, kari sítě, nosníky, jekly), ceny stavebního dřeva (trámy, latě, prkna, OSB desky) a izolačních materiálů (polystyreny a minerální vaty) šly na dvojnásobek, podstatně zdražily i cihly, stavební chemie a cement (pórobeton, betonové dlažby, omítky). Co je hlavní příčinou takového drastického zdražení? Odpověď není překvapivá – COVID.

Epidemie covidu 19 a s ním související ochranná opatření způsobila ve všech vyspělých státech kromě obětí na životech velký ekonomický pokles. S ním je všude spojen zvýšený státní deficit. Společenská nejistota, kterou umocňuje uzavírání státních hranic a útlum letecké, námořní a kamionové dopravy, má vliv na celosvětový obchod a volný pohyb pracovních sil. Sečteno, podtrženo: covid vygeneroval 6 základních důvodů zdražení stavebního materiálu.

1.    NEDOSTATEK PRACOVNÍCH KAPACIT

Virová onemocnění způsobená covidem 19 jsou hlavní příčinou nedostatku pracovních sil, a to zejména ve východní a jihovýchodní Asii. V Česku je fenoménem letošního roku nedostatek stavebních dělníků z Ukrajiny, kterým je ztížen vstup na území republiky.

2.    NEDOSTATEK SUROVIN

Nedostatečný počet pracovníků působících v těžařském a těžebním stavebním průmyslu je důvodem nedostatku základních surovin, jako jsou železná ruda, uhlí, vápenec, kámen, písek a štěrk.

3.    VYSOKÁ CELOSVĚTOVÁ POPTÁVKA PO STAVEBNÍM MATERIÁLU

Protože stavební průmysl plánuje stavby s relativně velkým předstihem (výkup stavebních parcel, tvorba stavební dokumentace, kapitálové zajištění staveb, smluvní zajištění realizace stavby), nedostatek stavebního materiálu a zvýšená poptávka po něm zapříčinily růst cen.

4.    PROBLÉMY V DOPRAVĚ

Útlum obchodu mezi Evropou, Amerikou a Asií (zejména Čínou) způsobil kolaps námořní kontejnerové dopravy (v důsledku pomalé návratnosti kontejnerů na Východ) a až šestinásobný růst ceny. Též mezinárodní letecká doprava se ještě nedokázala vrátit k objemu předcovidové éry a nyní jí zase svazují křídla pokračující anticovidová opatření.

5.    RŮST CEN ENERGIÍ A NEMOVITOSTÍ

Poptávka po ropě, zemním plynu a uhlí vyvolala letos na podzim spolu s nejistou politickou situací v Číně a Rusku velký cenový otřes na trhu s energiemi a přispěla i k růstu cen nemovitostí.

6.    RŮST INFLACE A ÚROKOVÝCH SAZEB

Vyšší ceny materiálu, energií a nemovitostí spolu s nižšími příjmy státních rozpočtů roztočily inflační spirály v mnoha zemích světa, včetně nejvyspělejší německé ekonomiky. Centrální banky byly nuceny v boji s rostoucí inflací zvýšit úrokové sazby, což má zase negativní vliv na pořizování bydlení – realizaci a splácení hypoték. A tím se kruh související s růstem cen stavebních materiálů uzavírá.